Már 4-6 éves korban nyugodtan lehet „próbálkozni” a választással.
Az alap, egy minél összetettebb, sok képességre ható sportág, ami jó „alap” tud lenni akár későbbi új sportokhoz is.
Az edző- szakember kiválasztása
Az egyik legfontosabb kérdés. Hisz a gyermek sokszor az edzőhöz, illetve a csoporthoz kötődik jobban, és csak utána a sportághoz. Ne vigyünk csak azért egy gyereket egy adott csoportba, mert „közel van” vagy „olcsó”– ezek egyszerű megoldások. Ne feledkezzünk meg a felelősségünkről, és arról, hogy „jövőt építünk vagy rombolunk”.
A serdülőkor egy jelentős szakaszában a gyermek sokszor legalább annyira hallgat az edzőre, mint a szülőkre, tehát nézzük meg kivel szeretnénk és tudunk együttműködni.
Fontos
- szimpátia a gyerek és az edző között, lehetőleg a szülő és az edző között is
meg kell nézni pár edzést, hogy vezeti, mennyire jutnak el az információi a gyerekekhez, milyen a NEVELÉS, a kommunikáció, látunk –e felépítettséget, következetességet és a gyermek is láthatja, mire számíthat - „hová vezetnek az edzések”, mik a célok és a jövőbeli lehetőségek
- egészségmegőrzés és balesetvédelem
Mindent nézzünk meg és kérdezzünk rá a minket érdeklő részekre- persze ne zavarjuk a szakember munkáját edzés közben. Beszéljünk vele utána, előtte vagy egy egyeztetett időpontban.
Ne felejtsük el, hogy egy jó edző legalább annyira akarja gyermekünk jólétét, egészségét, mint mi magunk. Működjünk vele együtt, segítsük egymás munkáját, amiben mindketten a saját területünkhöz értünk, és azért vagyunk felelősök.
Mi dolgozhat ellenünk?
A gyermek többször le akar térni a választott útról, de ezt nem szabad hagynunk, segítenünk kell, megerősíteni. Néha akár kötelezni. Persze, ha ez állandósul, illetve nem szereti a tevékenységet, akkor újat kell találni, de nem szabad, hogy a Tv és számítógép előtt üljön egész nap, vagy „csak lógjon a haverokkal”.
Sajnos a társadalom mai szokási, nem a sportolást a helyes értékrendet támasztják alá. A média mindenki számára azt sugallja, hogy „Neked jogod van hozzá”, „Neked jár”, „Te győztesnek születtél”, stb.. Ezek bizonyos helyzetekben lehetnek helyesek, de semmiképp sem elvégzett munka és valós teljesítmények nélkül. Sok befektetett munkára van szükség a sikerért.
És nem is kell mindenkinek „bajnoknak” lenni, hisz egészséges embernek lenni, legalább akkora érték!
Az elkényelmesedett világ, a Tv, számítógép nagyon leköti a gyerekeket. Sajnos a barátai, osztálytársai is feltehetően hasonlóan élnek, és esetleg visszahúzhatják.
Próbáljuk meg esetleg a barátait is bevonni ebbe, és sportra bíztatni. Próbáljunk helyes értékeket eljuttatni hozzá, mutassunk példát. Természetesen a tanárai is sokat segíthetnek.